Maradj formában Karácsonykor is!

A karácsonyhoz hagyományosan hozzátartozik a közös étkezés a szeretteinkkel. Aki az év többi napján ügyel arra, hogy egészségesen étkezzen, annak nem jelent majd problémát ez a pár nap, nem ezen fog múlni, hogy egészséges testsúllyal indítja-e majd az Újévet.

A mértéktartás nagyon fontos! Figyeljük rá, mennyit csipegetünk akár főzés közben, akár vendégségben. Nem kötelező elfogyasztani az egész ünnepi menüt. Figyeljünk testünk jelzéseire, ne együk magunkat rosszullétig! Ha nem vagyunk elég tudatosak, akár 3-4 kg is felszaladhat ilyenkor, a könnyen jött plusz kilókat azonban már nem olyan könnyű leadni; a legnagyobb odafigyelés mellett is 2 hónap mire helyreáll az egyensúly.

Különösen óvatosnak kell lennie azoknak, akiknek valamilyen krónikus betegség miatt a mindennapjaikban is diétázniuk kell. Pl. cukorbetegek, epebetegek, szív- és érrendszeri problémában szenvedők, vesebetegek, étel intoleranciások és étel allergiások sem kóstolhatnak meg bármit kedvük szerint. Ha mi magunk nem is vagyunk érintettek, de a családban, baráti társaságban ismerünk olyat, akinek az egészsége érdekében diétáznia kell, legyünk rá tekintettel. Készüljünk neki valami aprósággal, hogy ő is tudjon valamit fogyasztani, vagy legalább ne kínálgassuk olyan étellel, amit fájó szívvel, de nem ehet meg. Bizonyos betegségek, állapotok gyógyításában kiemelt szerepe van a diétának, így például ha gluténallergiás („cöliákiás”) ismerősünk visszautasítja az ízletes, ám búzalisztből sütött bejglit, higgyük el, nem udvariatlanságból teszi.

Mit tehetünk?

Gondoljuk újra a hagyományos ételeket!

  • Reformáljuk meg a konyhatechnológiát.

Rántás, bő olajban sütés, bundázás helyett válasszuk a kontakt grillt, sütőzacskóban, jénai tálban vagy agyagedényben sütést. Forró levegős sütőben, azaz air fryer-ben elkészítve zsiradék hozzáadása nélkül is puha és omlós marad az étel.

  • Válasszuk meg tudatosan a felhasznált alapanyagokat!

Feltétként vásároljunk hazai és zsírszegényebb húsfajtákat, halakat: csirke, pulyka, nyúl, pisztráng, busa, harcsa.

Köretek esetében az unásig ismételt burgonya-rizs-kifőtt tészta helyett készülhet zöldséges quinoa, mediterrán kölessaláta, dinsztelt káposzta, tepsis zöldség, zöldségtészta, zöldségpüré vagy grillezett zöldség.

Például a töltött káposzta készülhet kolbász nélkül, kevés szárnyas hússal, fél adag barnarizzsel vagy hajdinával, tejföl helyett görögjoghurttal. A kocsonya készülhet sok-sok zöldséggel és zsírszegényebb húsrészekkel, majonéz helyett kerülhet a salátára jogonéz.

  • Fogyasszunk kevesebb és egészségesebb desszertet.

Jó választás lehet egy könnyű, túrós-gyümölcsös sütemény, növényi joghurt-növényi tejszín alapú pohárkrém, házi sült gesztenye vagy házi cukormentes gesztenyepüré, gyümölcssaláta. Készíthetünk mi magunk diétás zselés szaloncukrot frissen préselt gyümölcslé és pektin segítségével vagy steviás-csokis gesztenye „szaloncukrot”.

  • Ügyeljünk rá, hogy ne folyjanak össze az étkezések.

Próbáljuk megtartani a napi étkezési ritmust. Legalább a 3 fő étkezést iktassuk be, ne legyen túl késői a vacsora. Ugyanakkor ne csipegessünk egész nap, hagyjunk „pihenő időt” a gyomrunknak.

  • Ne feledkezzünk meg a bőséges folyadékbevitelről az ünnepek alatt sem.

 Az alkoholos italok nem hidratálnak! A likőrök, égetett szeszes italok rengeteg extra kalóriát tartalmaznak. Jobb választás koccintáshoz az alkoholmentes pezsgő vagy mértékkel a száraz esetleg félédes minőségi fehér vagy vörösbor, illetve pezsgő.

  • A mozgás se maradjon ki!

Az ünnepi ebéd vagy vacsora után jól is esik egy nagy közös séta, ezzel némiképpen kompenzálva az elfogyasztott kalóriákat. Számos edzőterem az ünnepek alatt is nyitva tart, éljünk a lehetőséggel!

  • Az ünnepek után bármit is mutat a mérleg, ne koplaljunk!

Ez a legrosszabb, amit tehetünk. Inkább álljon vissza minden a régi kerékvágásba, sportoljunk kicsit többet és hamarosan visszatér a régi formánk.

Akinek már az ünnepek előtt is voltak felesleges zsírpárnái vagy gyógyterápiás étrendre lenne szüksége, az feltétlenül keressen fel dietetikus szakembert

A Szófia Magánklinikán mindenkit szeretettel várok, aki egyénre szabott segítséggel szeretne elindulni az életmódváltás útján.

Nyikos Ráhel dietetikus

Scroll to Top